Etiketter

21 maj 2006

Bönsöndagen

En härlig helg är över: Bönsöndag. Borde inte varje söndag vara en bönsöndag? Idag var i alla fall bönen i fokus, både som ämne för Anna-Karins predikan och som samtal med Gud. I söndagsskolan handlade det om Daniel - han som inte fick be och hamnade bland lejonen för det. Det är inte självklart idag heller att alla människor får be fritt och öppet. Vi har chansen! Låt oss ta vara på den! Det är stort att ensam få tala med Gud, men att tillsammans få bära fram glädjeämnen och sorger inför Herren är en ännu större förmån. I gudstjänsten t.ex. Och att be med barnen på kvällen ger så mycket för vuxna också. Nämna saker vid namn, återuppleva dagen och se fram emot morgonen med förväntan.

I gudstjänsten idag sjöng vi sångerna "Gud, du är här, i detta rum finns också du" av Göte Strandsjö, "Du är helig, du är hel" av Per Harling, "Jag får va hos dej, jag får be till dej", "Herre, till dej får jag komma" av Christer Hultgren, "Här, nära, närmre än jag anar" av Jan Mattsson, "Möt mig nu som den jag är", "Herre, hör min bön" (Taizé) och till slut den gamla koralen "Oss välsigna och bevara" med tillhörande Bach-variationer (="Wachet auf") som pianopostludium. Jag Andreas spelade.

Inga kommentarer: