Etiketter

10 september 2006

Medmänniskan

Liten rapport från söndagens gudstjänst för stora och små. Lovsången blev "Jag får va hos dej, jag får be till dej" och på slutet sjöng vi "Folken på jorden har olika färg" med det roliga slutet "JA! Alla är mänskor för det". Fyra barn intervjuades förtjänstfullt därframme av pastorn och kom med härliga reflektioner kring ämnet vänskap. Sedan intervjuades även Britt K. på samma tema. Undertecknad blev överfallen av osynliga rövare och störtade fram mellan orgeln och pianot utan kavaj, barfota och med ärmarna och ena byxbenet uppdragna. Jag föll samman framför nattvardsbordet. Badkritor utvisade stora röda ärr och jag verkade medvetslös, men pastorn gick likgiltigt förbi mej, liksom en i församlingens styrelse. Barnen gav mej dock första hjälpen och vatten ur en liten nappflaska, så jag kunde till slut stappla iväg utan åsna :o) Pastorn kommenterade evangeliet kort och kärnfullt. Den likgiltige leviten informerade sedan om höstens Alphakurs och förra SMU-ordföranden (som jag just nu vikarierar för) ledde förbönen tillsammans med pastorn.

Till kyrkfikat bjöds vi på plommon (somliga åt högvis av kärnorna att döma!) och försäljning av rättvisemärkta produkter från Sackeus och Världsbutiken i Undersvik. Roligt att få vara med, säger jag, som idag bara var en av ett tiotal "uppträdande" personer och ett 35-tal deltagande totalt. Det känns som om hösten börjat bra, men vi får be för varandra om uthållighet och glädje.

På tisdag klockan 18 blir det planering av höstens barnaktiviteter hemma hos Holmbergs på Apelvägen 9. Alla intresserade välkomna! Förslaget just nu är att satsa på ett par lördagar i månaden. Onsdag klockan 19 är det bön nere i kyrkan, liksom varje onsdagskväll framöver. På torsdag klockan 17 blir det surströmming på Apelvägen - alla som kan tänka sej att medverka med musik/sång någon gång under hösten är välkomna! Nästa söndag klockan 10 övar "kyrkokören" - låter roligare än enkel sångövning tycker jag :o) - och den framträder sedan i gudstjänsten samma dag. "Kyrkokören" består av alla som tycker att det är kul att sjunga lite fler sånger än övriga församlingen :o) Välkomna!

På söndag är det även sista gången pastor Anna-Karin är i tjänst den här säsongen. (Om inte det väntade barnet fötts dessförinnan, förstås). Temat är "Enheten i Kristus". I honom får vi vara ett oavsett hur vi lägger vår röst i valet! "Grenarna är många - trädet är ett - vi är ett i honom."

Inga kommentarer: