Etiketter

25 februari 2007

Första söndagen i fastan

Denna dag är temat "Prövningens stund". I gudstjänsten kl. 11 talade pastor Eva Jernqvist över detta tema utifrån ett par av texterna i evangelieboken. När vi tände barnens ljus betonade hon särskilt orden i nyingbönen: "Hjälp mig leva riktigt, / göra det du vill."

Församlingen sjöng tillsammans "Gud är vår tillflykt, starkhet och borg", "Gud, för dig är allting klart", "Ditt uppdrag, Jesus, är förvisst det största man kan få", "Här är jag, Herre" och "Du är min klippa." Roland Åkerlund sjöng dessutom några Einar Ekberg-sånger till pianoackompanjemang av Andreas.

Söndagsskolan hade som tema "ÖGON". Man talade om varför Gud gett oss ögon och vad vi kan göra med dem ("blinka" var ett av förslagen). Även de äldre fick höra en del om ögon - bl.a. om Kains ögon ("varför är din blick så mörk?") - och sjunga "Läk mitt öga, att jag ser / hur du är i det som sker" liksom "Lär mig med dina ögon se: Du alla folk vill frälsning ge."

Den här dagen var det ett 40-tal gudstjänstbesökare, varav 8 barn. Efter gudstjänsten serverades kyrkfika med flera goda bakverk. Fulla av tacksamhet mot både Gud och människor avslutade vi med att sjunga: "Jesus för världen givit sitt liv, / öppnade ögon, Herre, mig giv!"

Inga kommentarer: